Розвиток монологічної компетенції дошкільника в ході розповідання за сюжетними дидактичними картинами
Тема | Розвиток монологічної компетенції дошкільника в ході розповідання за сюжетними дидактичними картинами |
Предмет | Разное |
Вид работы | Курсовая |
Год написания | 2009 |
Оглавление | ВСТУП 2 РОЗДІЛ 1 4 1.1. Проблема формування монологічного мовлення у вітчизняній та зарубіжній психолого-педагогічній літературі 4 1.2. Психологічні особливості розвитку монологічного мовлення дітей дошкільного віку 7 1.3. Роль картини у розвитку мовлення дошкільників. Методика організації роботи з навчання розповідання за сюжетною дидактичною картиною дітей старшого дошкільного віку 16 РОЗДІЛ 2 24 2.1. Особливості монологічного мовлення дітей 5 – 6 року життя 24 2.2. Організація роботи з формування монологічного мовлення дошкільників 5 – 6 року життя в ході розповідання за сюжетними дидактичними картинами 29 2.3. Рівень сформованості монологічного мовлення дітей в результаті проведеної роботи 40 ВИСНОВКИ 44 ЛІТЕРАТУРА 49 ДОДАТКИ 52 |
Введение |
Розвиток монологічної компетенції дошкільника в ході розповідання за сюжетними дидактичними картинами - Курсовая, Разное
Рідна мова – це живий зв'язок часів. За допомогою мови людина усвідомлює роль свого народу в минулому і сьогоденні, прилучається до культурної спадщини, до сучасних процесів духовного розвитку суспільства, нації.
Значення української мови в наш час важливе. Суспільні процеси в Україні тісно пов'язані з проблемою функціонування державної української мови. Сьогодні гостро постало питання перед іншомовною частиною населення України щодо оволодіння літературними нормами української мови – навчитися вільно спілкуватися нею в побуті, не порушуючи її орфоепічних норм. Спілкування українською мовою, мовленнєва культура – це соціальний обов’язок кожного громадянина Української держави. Найактуальнішим сьогодні є питання оволодіння найменшими громадянами України літературними нормами державної української мови. Успішне розв'язання цієї проблеми багато в чому залежить від мовленнєвої куль¬тури вихователів шкільних закладів. Відомо, що культура мовлення закладається ще в школі. Психологи довели, що сенситивним, найсприятливішим періодом мовленнєвого розвитку людини є шкільний вік. Розроблені вченими нові концепції шкільного виховання та створені на їх основі альтернативні програми виховання й навчання дітей орієнтують педагогів шкільних закладів, випускників шкільних факуль¬тетів педінститутів та педучилищ на роботу з дітьми в умовах організованого навчання рідної мови. Отже, сьогодні перед педагогічними закладами стоїть серйозне завдання виховання навичок мовленнєвої культури мови в учнів. На уроках української мови, як і на інших уроках, має здійснюватися формування загальнонавчальних умінь і навичок (організаційних, загальномовленнєвих, загальнопізнавальних, контрольнооцінних). Навчання української мови у початкових класах повинне мати практичне спрямування. Саме тому особлива увага повинна приділятися формуванню вмінь і навичок володіння пра¬вильним усним і писемним мовленням. Роботу над теоретичним матеріалом потрібно підпорядковувати свідомому виробленню практичних умінь. Предметом нашого дослідження є розвиток монологічної компетенції дошкільника. Об’єкт дослідження – опосередковане ознайомлення дітей з сюжетними дидактичними картинами у ході розвитку монологічної компетенції. Мета нашої роботи – дослідити особливості розвитку монологічної компетенції дошкільника в ході розповідання за сюжетними дидактичними картинами. Завдання дослідження: - підвести підсумки виконаної роботи. У процесі роботи були використані наступні методи дослідження: а) вивчення науково-методичної літератури по досліджуваній проблемі; б) аналіз і узагальнення матеріалу, отриманого в результаті спостережень, вивчення досвіду вчителів, формування висновків; в) вивчення практики дошкільного закладу; г) спостереження за навчальним процесом; д) методи розповіді, бесіди, наочні та практичні методи. Структурно дана курсова робота складається зі вступу, двох розділів, які містять у своєму складі підрозділи, висновків, списку використаної літератури та додатків. РОЗДІЛ 1 1.1. Проблема формування монологічного мовлення у вітчизняній та зарубіжній психолого-педагогічній літературі Методика розвитку монологічного мовлення, враховуючи комплексний та багатоаспектний характер явища «мовлення», ґрунтується на досягненнях різних галузей педагогіки, психології, дидактики, лінгвістики. Об'єктом лінгвістичних досліджень є фізичне вираження монологічного мовлення та типи мовлення за логіко-смисловими, структурно-функціональними і стилістико-нормативними особливостями (Л.О.Булаховський, В.В.Виноградов, О.О.По¬тебня, О.О.Шахматов). Психологія розглядає мовлення як процес створення та сприймання мовленнєвих висловлювань, як шлях розвитку пізнавальних проце¬сів та як необхідну умову і впливовий фактор психічного розвитку дитини (Л.С.Виготський, М.І.Жинкін, О.В.Запорожець, С.Л.Рубінштейн, О.М.Леонтьєв). Психолінгвістика досліджує способи вираження (вербальні та невербальні) психічних функцій свідомості у мовленнєвій поведінці людей (О.С.Ахманова, Л.А.Айдарова, О.І.Зимня, О.О.Леонтьєв) [11]. Педагогічна практика представлена широким колом рекомендацій, спрямо-ваних на вдосконалення мовних характеристик монологічного мовлення старших дошкільників (О.О.Бондаренко, М.С.Вашуленко, А.М.Гольдберг, А.С.Зимульдінова, Т.В.Коршун, К.Л.Крутій, Л.О.Кутенко, М.М.Наумчук, Г.Г.Підлісна, Н.І.Тоцька, М.Ф.Фомічова), на інтенсифікацію та вдосконалення процесу розвитку монологічного мовлення в період навчання грамоти (А.М.Богуш, Л.О.Варзацька, М.С.Вашуленко, М.Д.Клічук, Т.О.Ладиженська, М.Р.Львов, Н.І.Політова, Б.С.Саженюк, В.О.Самаріна, Н.Ф.Скрипченко, О.Н.Хорошковська) [14, тощо]. На сучасному етапі розвитку наук мовленнєва діяльність розглядається як особливий вид діяльності, спрямований на формування та формулювання думки (предмета мовленнєвої діяльності) засобами мови та способом мовлення (І.О.Зимня). Чітка структурна організація мовленнєвої діяльності, можливість поопераційного та підсумкового контролю дозволяють систематизувати та організувати прояви комунікації, визначити суто мовленнєві завдання розвитку мовлення учнів та створити комунікативно спрямовану методику мовленнєвого розвитку першокласників у період навчання грамоти. Серед методистів, які досліджували проблему навчання рідної мови, на доцільність застосування положень теорії мовленнєвої діяльності для розвитку монологічного мовлення дошкільників вказували М.С.Вашуленко, Т.О.Ладиженська, М.Р.Львов, Т.Г.Рамзаєва. Проблемам формування різних видів мовленнєвої діяльності присвячено до¬слідження А.Ф.Бурляєва, М.П.Новик, О.М.Шахнаровича, Н.Ф.Шевченко. Способи організації мовленнєвої діяльності у практиці навчання мови розгляда¬ли Н.В.Бондаренко, Л.О.Варзацька, В.І.Капінос. Дослідники зазначають, що навчання монологічного мовлення на рівні мовленнєвої діяльності створює найбільш сприятливі можливості для оптимального використання продуктивних методів у роботі з роз¬витку мовлення, для вдосконалення цієї галузі методики в цілому. Окремо слід виділити роботу М.О.Орап «Комплексний підхід до розвитку мовлення першокласників у період навчання грамоти». В дослідженні М.О.Орап поданий стан організації процесу розвитку мовлення в період навчання грамоти в сучасній початковій школі. Дослідниця провела анкетування вчителів початкових класів з метою одержання об'єктивних даних про усвідомлення ними основних завдань розвитку мовлення в період навчання грамоти та використання ними методичних засобів у мовленнєвій роботі. Було опита¬но 330 учителів початкових класів дев'ятнадцяти шкіл м. Тернополя, Тернопільської Вінницької, Закарпатської та Львівської областей. Також велось спостереження за ходом навчального процесу, протоколювання 80 уроків навчання грамоти з метою виявлення типового і особливого у процесі розвитку мовлення в першому класі. Цікавим є поданий аналіз 100 конспектів уроків навчання грамоти та занять з розвитку мовлення для визначення завдань, які формулюють учителі в роботі з розвитку мовлення в період навчання грамоти. Аналіз результатів розвитку мовленнєвих навичок та вмінь дозволив дослідниці виділити рівні розвитку першокласників та визначити їх кількісний склад. Високий рівень мовленнєвого розвитку виявили 16,1% першокласників, достатній – 43,7%, задовільний – 29,6% і низький – 10,6% учнів, що свідчить про недостатньо високий загальний рівень мовленнєвого розвитку [25]. Проте відсутність більшості науково обґрунтованих методик розвитку мовленнєвої діяльності дітей саме в період навчання грамоти не дозволяє ефективно організувати цей процес у практиці сучасного дошкільного закладу та початкових класів школи. Можна назвати основні недоліки організації процесу розвитку мовлення в період навчання грамоти: відсутність систематичності та цілеспрямованості роботи з розвитку мовлення в період навчання грамоти; репродуктивний характер мовленнєвих вправ; відсутність взаємозв'язку між вправами з розвитку мовлення; епізодичність використання вчителями мовленнєвих вправ на уроках навчання грамоти. Для визначення рівня розвитку мовленнєвих навичок та вмінь дітей, нами було розроблено програму з мовленнєвого розвитку старших дошкільників (5 – 6 роки життя) з урахуванням критеріїв оцінки монологічного мовлення. |
Список литературы |
Список литературы по работе «Розвиток монологічної компетенції дошкільника в ході розповідання за сюжетними дидактичними картинами ».
1. Конституція України. – К., 1996. – 64 с.
2. Закон України Про дошкільну освіту. Законодавство України про освіту. Збірник законів. – К., 2002. – С. 91 – 110. 3. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні //Дошкільне виховання. – 1999. – № 1. – С. 6 – 19. 4. Дитина. Програма виховання і навчання дітей дошкільного віку. – К.: Освіта, 1993. – 269 с. 5. Малятко. Програма виховання дітей дошкільного закладу. – К., 1999. – 286 с. 6. Бабич Н.Д. Практична стилістика і культура української мови: Навч. посібник. – Львів: Світ. – 432 с. 7. Барвисте мовлення. Вправи для розвитку мовлення в період навчання грамоти: Посібник для вчителів. – Тернопіль: Підручники і посібники, 1998. – 48 с. 8. Барвисте мовлення. Зошит з розвитку мовлення. 1 клас. – Тернопіль: Підручники і посібники, 1998. – 80 с. 9. Білан О. Допомагають ілюстрації. // Дошкільне виховання. – 2001. – № 4. – С. 12 – 14. 10. Богуш А.М., Котк Т.М. Методика навчання дітей української мови в дошкільному закладі. Практикум. – К.: Вища школа, 1994. – 157 с. 11. Вашуленко Н.С., Скрипченко Н.Ф., Прищепа О.Ю. Навчання в 1 класі чотирирічної початкової школи. – К.: Освіта, 1997. – 112 с. 12. Гавриш Н. Навчання розповіданню за картиною. Активізація розумової та мовленнєвої діяльності дошкільнят. // Дошкільне виховання. – 2003. – № 2. – С. 9. 13. Гавриш Н. Розвиток мовленнєвої творчості в дошкільному віці. – Донецьк, 2001. – 178 с. 14. Галузинський В.М., Євтух М.Б. Педогогіка: теорія та історія. – К.: Освіта, 1995. – 86 с. 15. Горєлова А. Формуємо зв'язне мовлення. // Дошкільне виховання. – 2004. – №4. – С. 15 – 17. 16. Дементьева-Бородич А. Методика обучения рассказыванию в детском саду. –М., 1963. – 68 с. 17. Діяльнісний підхід до розвитку мовлення // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. Серія 3: Педагогіка і психологія. – 1997. – №1(3). – С. 140-142. 18. До питання розвитку мовлення першокласників у період навчання грамоти // Збірник науково-практичних матеріалів всеукраїнської конференції «Педагогічна наука – сучасній школі». – Кременець, 1999. – С. 176-180. 19. З Різдвом Христовим! Фрагмент бесіди за сюжетною дидактичною картиною. // Джміль. – 2000. – № 4. – С. 7. 20. Каніщенко А.П., Кубинський М.В., Сокирко М.В. Уроки читання в букварний період. – К.: ВИРІЙ, 1999. – 112 с. 21. Коваль А.П. Культура української мови. – К.: Наукова думка, 1978. – 162 с. 22. Комплексний підхід до розвитку мовлення у період навчання грамоти // Науковий вісник Чернівецького університету: 36. наук. пр. Вип. 78. Педагогіка та психологія. – Чернівці: Рута, 2000. – С. 102-108. 23. Комплексні вправи для розвитку мовлення в період навчання грамоти // Початкова школа. – 1997. – №12. – С. 25-30. 24. Комплексні мовні вправи у підготовчій групі // Палітра педагога. – 1999. – №4. – С.14-16. 25. Методика розвитку мови в дитячому садку / За ред. А.М. Богуш. – К.: Вища школа, 1977. – 214 с. 26. Прикладне застосування положень теорії мовленнєвої діяльності для вдосконалення методики розвитку мовлення (На прикладі періоду навчання грамоти) // Актуальні проблеми менталінгвістики: Наук. зб. – К.: Брама, 1999. – С. 193-194. 27. Прищепа К.С. Навчання грамоти в 1 класі (Методичні рекомендації до підручника «Буквар»). – К.: ФОРУМ, 2001. – 143 с. 28. Розвиток мовлення в період навчання грамоти // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. Серія 1: Лінгводидактика. – 1998. – №2(1). – С. 15-18. 29. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах. – К.: Освіта, 1997. – 256с. 30. Сапун Г. М, Пачашинська М. О., Орап М. О. Уроки навчання грамоти. –Тернопіль: Підручники і посібники, 1998. – 160 с. 31. Сапун Г., Пачашинська М., Орап М. Зошит для письма і розвитку мовлення. – Тернопіль: Підручники і посібники, 1998. – 64 с. 32. Удосконалення мовленнєвого розвитку першокласників у період навчання грамоти // Матеріали науково-практичної конференції «Проблеми і перспективи початкової освіти». – Глухів, 1999. – С. 33-35. |
Кол-во страниц | 54 |
Стоимость | 240 UAHгрн. / 1000 RUBруб. |
Номер работы | 75362 |
Заполните форму покупки работы